آرمین

ساخت و نصب سازه فضایی سازه فضاکار تاشو قیمت ضد یخ برای بتن ریسه LED دکوراتیو 3.5 متری


منظور از معاملات فیوچرز چیست؟

این روزها بسیاری از افراد به خرید و فروش رمز ارز مشغول هستند. این بازار که به‌خصوص طی چند سال اخیر در ایران بسیار محبوب شده است، حتی توانسته به شغل شماره یک افرادی تبدیل شود که تا قبل از این نیز در حوزه‌ای دیگر مشغول به کار بودند. اما برای شروع به فعالیت در بازار جذاب رمز ارزها، باید برخی اصطلاحات پرکاربرد آن را نیز یاد بگیرید. یکی از این اصطلاحات «معاملات فیوچرز» است و به همین دلیل در این مطلب قرار است در مورد این اصطلاح صحبت کنیم.

 

برخی نکات کلی در مورد معاملات فیوچرز

همانطور که عنوان شد رمز ارزها و معاملات آنها، چند سالی است که توانسته‌اند علیرغم تمام محدودیت‌هایی که برای تریدرهای ایرانی وجود دارد، جای خود را در بازار ایران نیز باز کنند. یکی از اصطلاحات بسیار مهم در این بازار، معاملات فیوچرز است.

در مفهومِ بسیار ساده، معاملات فیوچرزی از آن دسته معاملات است که شاید در نگاهِ اول نوعی شرط‌بندی به‌نظر برسد. در این نوع از معاملات، بین خریدار و فروشنده‌ توافق می‌شود که یک رمز ارز را در یک زمان خاص، به یک قیمت خاص معامله کنند. در واقع در معامله‌ی آتی یا همان فیوچرز، ممکن است هیچ رمز ارزی به معنای واقعی وجود نداشته باشد و صرفاً دو نفر بر رویِ قیمت یک کریپتوکارنسی در یک زمان خاص با هم شرط‌بندی کنند!

البته شاید در ماهیتِ موضوع، هر معامله‌گری در هر نوع از معامله به‌نوعی این کار را انجام می‌دهد. به‌عنوان مثال فرض کنید شما با پس‌انداز خود 5 سکه‌ی طلا خریداری کرده‌اید و قصد دارید تا با خرید و فروشِ آن، به‌نوعی ارزش پول خود را حفظ کنید. یک سؤال ساده اما مهم: «شما چه زمانی سکه‌های خریداری شده‌ی خود را خواهید فروخت؟» پاسخ به این سؤال احتمالاً خیلی ساده باشد؛ زمانی که وقتِ آن برسد.

دقیقاً همین جا است که می‌گویم شما هم در ذهنِ خود در موردِ قیمت آتی سکه پیش‌بینی کرده‌اید و قصد دارید در زمانی که به‌نظر شما قیمت سکه به بالاترین میزان خود برسد، آنها را بفروشید. فارغ از اینکه این کار برایِ شما سودآور باشد یا نه، شما در این مثال ساده در موردِ قیمت آینده‌ی سکه‌ی طلا، با خودتان شرط‌بندی کرده‌اید!

 

معاملات فیوچرز چه کاربردی دارند؟

در ابتدا لازم است توضیح دهم که معاملات فیوچرز به هیچ عنوان معامله‌ای بد و یا غیرقانونی نیست. اگر شما هم در ذهن خود فکر می‌کنید که این کار ممکن است خیلی مناسب نباشد، باید بدانید که اتفاقاً معاملات فیوچرز یکی از محبوب‌ترین انواع معاملات در دنیای رمز ارزها است. با این حال در ایران، با توجه به نوسانات قیمت ارز و استراتژیک بودن ارز در سیستم اقتصادی، صرفاً معاملات آتی یا فردایی ارز غیرقانونی شمرده شده است.

اما اگر به حوزه‌ی رمز ارزها برگردیم، کاربرد معاملات فیوچرز بیشتر برای رصد بازار و شناخت قیمت یک رمز ارز در یک زمان خاص است.در صورتی‌که بتوانید قیمت یک رمز ارز را در آینده به‌درستی حدس بزنید (منظور من از حدس این نیست که به‌صورت شانسی این کار را انجام دهید)، فارغ از اینکه قیمت آن رمز ارز افزایش یا کاهش داشته باشد، می‌توانید از همین تغییر قیمت به سود قابل توجهی دست پیدا کنید.

برای موفقیت در این نوع از معاملات، شما باید دانش تکنیکال بالایی در حوزه‌ی رمز ارزها داشته باشید. این بازار به سرعت تغییر می‌کند و این شما هستید که باید تصمیم بگیرید در شرایط مختلف باید پوزیشن فروش بگیرید و یا خرید رمز ارز را در دستور کار خود قرار دهید. علاوه بر این، باید به‌صورت دائم اخبار اقتصادی و سیاسی دنیا و به‌خصوص اخبار رمز ارزها را دنبال کنید تا بتوانید با تلفیق این خبرها با دانش تکنیکال خود، به پیش‌بینی‌های درستی دست پیدا کنید.

 

جمع‌بندی

رمز ارزها به یکی از بازارهای جذاب در جهان امروز تبدیل شده است. رمز ارزها یا همان پول‌های الکترونیکی که ماهیت فیزیکی نداشته و با استفاده از دانش برنامه‌نویسی طراحی شده و با الگوریتم‌های پیچیده‌ی ریاضی امنیت یافته‌اند، حالا دیگر آنقدر پیشرفت کرده‌اند که برای خرید کالاهای فیزیکال نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مطلب در مورد یکی از اصطلاحات این حوزه، یعنی معاملات فیوچرز توضیح داده شده است. این نوع از معاملات که با عناوینی همچون معاملات آینده یا معاملات فردایی نیز شناخته می‌شوند، یکی از پرسودترین حوزه‌های تخصصی رمز ارزها هستند.

 

سؤالات متداول

1-     رمز ارز چیست؟

رمز ارز یا همان ارز دیجیتال به واحد پولی گفته می‌شود که مبنای فیزیکی نداشته و با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده‌‎ رمزنگاری شده است.

2-     ترید یعنی چه؟

در معنی لغوی، ترید به معنیِ معامله‌گری است. با این حال در مفاهیم امروزی، ترید معمولاً به معامله‎‌گرانی اطلاق می‌شود که در حوزه‌ی رمز ارزها فعالیت دارند.

3-     معاملات فیوچرز چه معاملاتی هستند؟

به معاملاتی که قیمت یک کالا یا محصول، به‌عنوان نمونه رمز ارز را در یک زمانِ مشخص پیش‌بینی می‌کنند، معاملات فیوچرز گفته می‌شود.

 




نویسنده : آرمین تاریخ : پنج شنبه 15 دی 1401